29 februari 2008

Cijfer

Ik ben van de cijfers. Nooit eerder geweest hoor. Wiskunde was mijn slechtste vak. Menig vrijdagmiddag zat ik de getallen en berekeningen te vervloeken tijdens urenlange bijlessen. Ook economieles was een fiasco. Nog steeds ben ik zwakbegaafd op het gebied van financiĆ«n. Wat er binnenkomt, gaat eruit. Het welbekende ‘gat in de hand’ rolde minstens een paar keer per week over de geĆ«rgerde lippen van mijn moeder als ik weer eens geld kwam lenen of mijn schulden niet kon afbetalen. Ach, kinderlijke onvolwassenheid. Daar kon ik mij vreselijk goed achter verschuilen. Jezelf klein houden, heet dat ook wel. Hoe dan ook, nooit was ik het berekenende type binnen het kader van de schoolvakken. Op andere vlakken daarentegen zo berekenend als de pest, maar dit terzijde.

De laatste tijd ben ik dus van de cijfers. Cijfers hebben me nooit veel gezegd, op school was ik tevreden met een 6. Verjaardagen en telefoonnummers vinden hun plek niet in mijn hoofd. Bedragen doen mij zelden schrikken.
Maar er is iets gebeurd. Een meesterlijk inzicht kwam uit de lucht gevallen. Het nut van cijfers heeft een revolutionair nieuwe betekenis gekregen, namelijk een gevoel. Het object van rationaliteit en meetbaarheid, het cijfer, wordt gevoel.
Call the newspapers.

Een cijfer geven is een goede manier om iets te meten, een duidelijke manier. 1 Betekent dat er iets aan schort, 10 verwoordt perfectie. Helaas wordt deze meetmethode bijna enkel gebruikt voor rechtlijnige rationele zaken. Dat is onze associatie met het schoolsysteem. Een oordeel over je kunnen. Echter, is dit een waarheid of een interpretatie? Is het niet waar dat een cijfer een duidelijk communicatiemiddel is? Krijg je een 2 voor je wiskundeproefwerk, kan je er vanuit gaan dat je geen Escher bent. Krijg je een 7 voor je Nederlands opstel, weet je dat je het goed gedaan hebt maar dat er nog meer mogelijk is. Of dat goed of fout is, vul ik zelf in. Maar hoe dan ook, een cijfer geeft een duidelijk inzicht in waar je staat. Dat is what I like about cijfers. Inzicht.

Ik wil inzicht in veel dingen, in veel gevoelszaken. Verdieping. Groeien. Leermomenten. Verder gaan. Doordat ik verder wil gaan, geen genoegen wil nemen met iets minder dan geweldig, besloot ik een cijfer te vragen over mezelf. Over iets kwetsbaars en gevoeligs. Over een relatie. Ik belde mijn vader op en vroeg hem naar een cijfer voor onze relatie. Iets heel belangrijks voor mij, want op deze manier had ik nog nooit met mijn vader over ons gesproken. Het was prettig en open. De connectie voelde warm. Zelf had ik al nagedacht over het cijfer dat ik de relatie geef en ik vertelde hem dit: "Een 6".
Na enig aarzelen over het lastige aspect van ‘het cijfer’ zei hij:
"Eh… ik vind het wel een 7." Wauw, een 7. Het was duidelijk waar we staan in zijn ogen. Heel goed, en er is meer mogelijk. Leuk.

Zoals ik vroeger mijn Nederlands opstel geweldig kon vinden en de docent helemaal niet, zo kan het soms ook zijn in relaties. Niet beiden partijen geven hetzelfde cijfer. Dat is niet erg, het is gewoon zo. Wat belangrijk is, is dat ik mijn ik-focus-me-alleen-op-mijn-helft-van-de-relatie-mentaliteit van me afgooi en me focus op de ander: Wat vindt hij belangrijk in de relatie?
Hoe vaak nemen we niet aan dat we het wel weten van de ander? Dat we wel zien en aanvoelen wat de ander vindt? Maar weet je het ooit echt zeker zonder het op de man af te vragen?
"Hey, wat vindt jij? Wat voor cijfer geef jij onze relatie?"
Het antwoord heeft me verrast. Ik leer.

Elke groeistap is een resultaat. Elk resultaat geeft inzicht. Elk inzicht verschaft vrijheid. Leuk leren zonder je te bezeren. Aan mijn vader en mij de leuke eerlijke taak om naar een tien te groeien. Dat kan in een floep en een scheet gebeurd zijn, of kan een tijdje duren. Als we maar zeggen wat belangrijk is. Spreken en luisteren. Dat is belangrijk in een relatie en relaties zijn belangrijk. Ik heb ze omdat ik van mensen houd. Stuk voor stuk. Ik kan ze iets geven, en zij mij. Liefde. Een heel on-cijfer-achtig gevoel recht uit het hart.

Dus de laatste tijd ben ik van de cijfers. Een romanticus met getallen. Stel je voor, een tien-relatie met iedereen. Noem me maar de idealist. Het voelt goed.